“XBRL - The eXtensible Business Reporting Language ”

SBR dringt langzaam door in onderwijs

6/19/2012 9:00:41 AM   Bron: instantreporting.nl

De aandacht voor SBR in de verschillende accountancyopleidingen verschilt zeer sterk. Zo heeft de Hogeschool van Amsterdam een virtueel kantoor rond SBR ingericht terwijl Avans Hogeschool in Breda nog nadenkt over wat te doen. Alleen "een uitnodiging aan een softwareleverancier voor een praatje" is echter onvoldoende. Bij enkele accountancyopleidingen ligt het zwaartepunt op het organiseren van gastcolleges over het onderwerp. De meeste onderwijsinstituten zijn niet van plan het als apart vak aan te bieden. Dat leert een rondgang langs alle academische en hbo-accountancyopleidingen in het juninummer van Accountant. "Het is onderdeel van het IT-onderwijs", is een van de argumenten. Of: "De CEA-eindtermen bestaan nu al uit veel onderwerpen. Daar kan niet nog een nieuw vak bij." Volgens Jim Emanuels, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het dan ook de hoogste tijd dat binnen zijn vakgebied, bestuurlijke informatievoorziening, de hoogleraren van de verschillende universiteiten bekijken of de CEA-eindtermen nog wel voldoen. Een soortgelijke ontwikkeling vindt plaats bij de hogescholen via het AC-scholenoverleg. Een ander probleem van vooral hogescholen is de houding van de regionale accountantskantoren. In Zuid-Limburg bijvoorbeeld vinden kantoren dat er niet meer aandacht aan SBR hoeft te worden besteed dan nu, aldus Hogeschool Zuyd in Sittard. En Saxion in Enschede laat weten "het tot nu als probleem te ervaren dat ons werkveld - dat zijn de regionale kantoren - ons niet duidelijk kon maken welke leerdoelen we wat betreft SBR aan onze studenten moesten stellen". Daarentegen is de Hogeschool Arnhem-Nijmegen voortvarend aan de slag gegaan. Opleidingscoördinator Jurroen Cluitmans: "Op het moment dat de samenstelpraktijk in 2013 overschakelt op XBRL, moet het onderwijs dat ook doen. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Een accountant moet op de hoogte zijn van hoe het werkt. Met één druk op de knop kun je volledig geautomatiseerd informatie versturen. Maar je moet weten wat je wegstuurt. Blindelings op de software vertrouwen kan niet." Jan Pasmooij en Marc van Hilvoorde, beiden werkzaam bij Logius, adviseren namens de overheid het onderwijs over SBR. Van Hilvoorde: "Ik heb een hekel aan de bewering dat als je de SBR-ontwikkelingen mist, de wereld vergaat. Maar ik begrijp ook kantoren en onderwijsinstellingen niet die vinden dat ze er niets mee te maken hebben. Als je de basis van de techniek niet begrijpt, kun je als accountant in de toekomst je werk niet doen." Pasmooij en Van Hilvoorde zijn bezig met het samenstellen van een handboek (SBR Body of Knowledge) voor accountancyopleidingen. Hierin worden de eisen wat betreft de kennis van accountants over SBR opgenomen. Pasmooij: "Vervolgens kan per opleiding aandacht worden besteed aan specifieke kenmerken. Hierbij maakt het uit of men zich richt op administratieve dienstverlening of op de controlepraktijk." Van Hilvoorde: "Voorkomen moet worden dat er helemaal geen aandacht aan wordt besteed. Het aanbieden van SBR als apart vak hoeft van mij ook niet, maar omdat SBR het werk van accountants de komende tijd rigoureus verandert, moet je er wel iets van weten, toegespitst op concrete werkzaamheden. Geef inzicht in de gevolgen voor het samenstellen, de interne beheersing, de verslaggeving en het verstrekken van assurance." Instellingen die denken dat ze met een gastcollege klaar zijn hebben het mis, zegt Van Hilvoorde. En ook "alleen een uitnodiging aan een softwareleverancier voor een praatje" is onvoldoende. Download het artikel 'SBR dringt langzaam door in onderwijs' Bron: http://www.accountant.nl/Accountant/Nieuws/SBR+dringt+langzaam+door+in+onderwijs.aspx?utm_medium=email&utm_campaign=Accountant.nl&utm_term=sbr&utm_source=Nieuwsbrieven&utm_name=SBR+dringt+langzaam+door+in+onderwijs

<< Terug    Lees verder >>